Vraag hulp aan vrienden, familie of kennissen.
Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Dan kunt u hulp krijgen van een professionele cliëntondersteuner. De hulp van een cliëntondersteuner is gratis en onafhankelijk.
De cliëntondersteuner helpt u met:
Is die hulp niet genoeg? Schakel dan een mantelzorgmakelaar in. U vindt een mantelzorgmakelaar op de website van de Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars. Een mantelzorgmakelaar is niet gratis. Misschien vergoedt uw zorgverzekering de kosten. Vraag ernaar bij uw zorgverzekeraar.
MEE helpt alle inwoners van Venray met het vinden van zorg en ondersteuning. Kijk op hun website voor meer informatie. Of vraag ernaar bij het wijkteam. Een ouderenadviseur kan ook uw cliëntondersteuner zijn. Een ouderenadviseur vindt u bij de Centrale van Ouderenverenigingen.
MEE helpt alle inwoners van Venray met het vinden van zorg en ondersteuning. MEE denkt altijd vanuit uw belang en is onafhankelijk van zorgaanbieders.
U kunt bij MEE terecht voor vragen en problemen op het gebied van:
In de meeste bussen en treinen kunt u met een rollator of rolstoel reizen. Kijk op de website van het vervoersbedrijf wat er mogelijk is.
Met een scootmobiel mag u wel mee in de trein, maar niet in de bus. Soms mag u ook met uw scootmobiel mee in tram of metro. Kijk op de website van uw vervoerder wat er mogelijk is.
Heeft u hulp nodig bij het reizen? Op veel stations kan de NS u helpen met het reizen met de trein. Bel minimaal 1 uur voordat u wilt vertrekken met de NS. Vertel welke reis u wilt maken. Geef aan of er een rolstoel, scootmobiel of begeleider meegaat. De NS-medewerkers helpen u dan de trein in en uit.
Meer informatie over reizen met de trein vindt u op de website van NS.
Kunt u niet alleen reizen met het openbaar vervoer? Misschien komt u in aanmerking voor een OV-Begeleiderskaart. Hiermee kan er iemand gratis met u meereizen. Kijk voor meer informatie op de website van Argonaut.
Bent u slechtziend of blind? Ga naar de website OV-chipkaart voor informatie over de mogelijkheden.
Op de website van de Oogvereniging vindt u een uitgebreide uitleg over de NS-Businesscard en OV-chip Plus.
Reist u met een begeleider? Met Sentire reizen u en uw begeleider goedkoper. in bus, tram, metro en OV over water. Op de website van Connexxion staat meer informatie.
Het NS Serviceloket OV Blinden & Slechtzienden geeft informatie over treinreizen. Voor hulp onderweg belt u met NS Reisassistentie. Of maak gebruik van de app NS Speak op uw tablet of smartphone.
Arriva neemt ook uw rolstoel en rollator mee. Kijk op de website voor meer informatie.
Bereikbaar: ma t/m vr 8.00 - 18.00 uur.
U kunt reisassistentie telefonisch of online aanvragen.
Nodig: OV-begeleiderskaart en persoonlijke OV-kaart. Instaptarief € 1,20
Telefonisch bereikbaar ma t/m vr tussen 11.00 - 12.00 uur en 18:00 - 19:00 uur.
Rijdt ook voor inwoners van Oirlo.
Bel ma t/m vr tussen 17.00 en 19.00 uur
Telefonisch reserveren ma t/m vr tussen 11.00 en 12.00 uur.
Wensbus Ysselsteyn rijdt per 1 juni ook voor Leunen-Veulen en Heide.
Per 1 juni start er een pilot Samenwerking tussen Wensbus Ysselsteyn en Leunen-Veulen- Heide. Dan is het voor inwoners van de LVH dorpen mogelijk om ook gebruik te maken van de Wensbus Ysselsteyn. De wensbus Ysselsteyn rijdt in de gemeente Venray en Deurne en naar de kern van Horst, elke werkdag van 8 tot 18 uur.
Tarieven:
Voor informatie, advies en het aanvragen van een OV-begeleiderskaart.
Omnibuzz zorgt voor vervoer voor mensen met een Wmo-indicatie. De gemeente kan u bijvoorbeeld een Wmo-indicatie geven als u geen gebruik kunt maken van een eigen vervoermiddel. Of als reizen met het openbaar vervoer niet gaat.
Misschien kunt u gebruikmaken van de Wensbus in uw buurt. Kijk voor meer informatie op de websites.
Buiten de regio (verder dan 5 OV-zones of 25 kilometer vanaf uw woonadres) kunt u reizen met de speciale taxi van Valys. U krijgt dan jaarlijks een persoonlijk kilometerbudget. Daarmee kunt u reizen voor 20 cent per kilometer. Reist u meer? Dan betaalt u € 1,30 per kilometer. Een begeleider mag gratis mee. Kijk op de website voor meer informatie.
Telefonisch bereikbaar ma t/m vr tussen 11.00 - 12.00 uur en 18:00 - 19:00 uur.
Rijdt ook voor inwoners van Oirlo.
Bel ma t/m vr tussen 17.00 en 19.00 uur
Telefonisch reserveren ma t/m vr tussen 11.00 en 12.00 uur.
Wensbus Ysselsteyn rijdt per 1 juni ook voor Leunen-Veulen en Heide.
Per 1 juni start er een pilot Samenwerking tussen Wensbus Ysselsteyn en Leunen-Veulen- Heide. Dan is het voor inwoners van de LVH dorpen mogelijk om ook gebruik te maken van de Wensbus Ysselsteyn. De wensbus Ysselsteyn rijdt in de gemeente Venray en Deurne en naar de kern van Horst, elke werkdag van 8 tot 18 uur.
Tarieven:
Neemt u telefonisch contact op? Kies dan voor '1' in het menu.
Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.
Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.
Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.
Cliëntondersteuning vindt u bij MEE, of bij een ouderenadviseur van de Centrale van Ouderenverenigingen.
MEE helpt alle inwoners van Venray met het vinden van zorg en ondersteuning. MEE denkt altijd vanuit uw belang en is onafhankelijk van zorgaanbieders.
U kunt bij MEE terecht voor vragen en problemen op het gebied van: