Neem zo snel mogelijk contact op met uw verhuurder als u de huur niet kunt betalen. Vraag bijvoorbeeld of u later mag betalen of in termijnen. De kans wordt zo kleiner dat uw verhuurder u uit huis zet. Kijk voor meer informatie op de website van het Juridisch Loket.
Als u de huur of hypotheek niet meer kunt betalen doordat uw inkomen (plotseling) is gedaald, komt u misschien in aanmerking voor woonkostentoeslag. U kunt deze tijdelijke regeling aanvragen bij bijvoorbeeld ziekte, scheiding of werkloosheid. Woonkostentoeslag is een vorm van bijzondere bijstand, maar u hoeft geen bijstandsuitkering te hebben om woonkostentoeslag aan te vragen.
Neem contact op met de gemeente via het Schakelplein. Zij verwijzen u door.
Misschien kunt u meer huurtoeslag krijgen. Kijk op de website van de Belastingdienst of u hiervoor in aanmerking komt.
Moet u met spoed uw huis verlaten? Bel met Moveoo voor meer informatie over crisisopvang.
Neemt u telefonisch contact op? Kies dan voor '1' in het menu.
Telefonisch bereikbaar:
Kunt u telefonisch niemand bereiken? Stuur dan een WhatsApp-bericht of sms. U kunt ook een e-mail sturen. Iemand van Moveoo neemt dan zo snel mogelijk contact met u op.
Bel naar Veilig Thuis. Zij zorgen ervoor dat u opgevangen wordt als het nodig is. Dat kan ook op een geheime plek zijn. Uw kinderen mogen ook mee.
In 6 steden in Nederland is er opvang voor mannen. Meer informatie vindt u op de website Mannenmishandeling.
Uw huisdier kan ook opgevangen worden. Kijk op de website van Mendoo.
Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.
Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.
Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.