Vraag hulp aan vrienden, familie of kennissen.
Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Dan kunt u hulp krijgen van een professionele cliëntondersteuner. De hulp van een cliëntondersteuner is gratis en onafhankelijk.
De cliëntondersteuner helpt u met:
Is die hulp niet genoeg? Schakel dan een mantelzorgmakelaar in. U vindt een mantelzorgmakelaar op de website van de Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars. Een mantelzorgmakelaar is niet gratis. Misschien vergoedt uw zorgverzekering de kosten. Vraag ernaar bij uw zorgverzekeraar.
MEE helpt alle inwoners van Venray met het vinden van zorg en ondersteuning. Kijk op hun website voor meer informatie. Of vraag ernaar bij het wijkteam. Een ouderenadviseur kan ook uw cliëntondersteuner zijn. Een ouderenadviseur vindt u bij de Centrale van Ouderenverenigingen.
MEE helpt alle inwoners van Venray met het vinden van zorg en ondersteuning. MEE denkt altijd vanuit uw belang en is onafhankelijk van zorgaanbieders.
U kunt bij MEE terecht voor vragen en problemen op het gebied van:
De gemeente biedt op 2 manieren hulp voor Wmo-zorg:
Meer informatie over het verschil tussen ZIN en pgb vindt u op de websites van de Rijksoverheid en Per Saldo, de belangenvereniging voor mensen met een pgb. Op de website van de Sociale Verzekeringsbank (SVB) staat ook informatie over het pgb.
Voor de zorg in natura betaalt u een eigen bijdrage, en ook voor een persoonsgebonden budget (pgb). Het CAK bepaalt hoe hoog uw eigen bijdrage is.
Voor meer informatie en advies kunt u contact opnemen met het Schakelplein van de gemeente.
Kunt u de eigen bijdrage voor uw zorg niet betalen? De gemeente Venray verstrekt vanaf 1 januari 2021 aan mensen met een laag inkomen en langdurig hoge zorgkosten een tegemoetkoming van € 150,00 per persoon per jaar. Deze tegemoetkoming is bedoeld voor de extra kosten die u heeft door bijvoorbeeld een chronische ziekte of handicap.
Neemt u telefonisch contact op? Kies dan voor '1' in het menu.
In een zorgplan staan afspraken over uw zorg en ondersteuning. U heeft een zorgplan als u een persoonsgebonden budget (pgb) of Wmo-ondersteuning krijgt.
U maakt het zorgplan samen met de organisatie die de zorg geeft. In het plan staan bijvoorbeeld afspraken over:
Het zorgplan is onderdeel van uw zorgdossier. De zorgorganisatie zet in dit dossier alle informatie die voor uw zorg belangrijk is. Zoals uw medicijnen en de gegevens van uw artsen.
Het zorgplan moet altijd passen bij uw wensen en situatie. Met de zorgorganisatie bespreekt u regelmatig of de afspraken nog aansluiten. Als u samen nieuwe afspraken maakt, komen die in het zorgplan.
U mag altijd uw zorgplan bekijken en vragen om aanpassingen.
Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.
Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.
Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.
Cliëntondersteuning vindt u bij MEE, of bij een ouderenadviseur van de Centrale van Ouderenverenigingen.
MEE helpt alle inwoners van Venray met het vinden van zorg en ondersteuning. MEE denkt altijd vanuit uw belang en is onafhankelijk van zorgaanbieders.
U kunt bij MEE terecht voor vragen en problemen op het gebied van:
U maakt bezwaar als u het niet eens bent met een besluit van bijvoorbeeld:
Een besluit kan gaan over zorg die u heeft aangevraagd of over geld. Een besluit ontvangt u altijd in een brief. In de brief staat ook hoe u bezwaar maakt. Of kijk op de website van de organisatie.
Zorg ervoor dat u op tijd bezwaar maakt. In de brief met het besluit staat hoeveel tijd u heeft om bezwaar te maken.
Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat het beste is voor u. Vraag ernaar bij MEE Venray of het wijkteam. Een ouderenadviseur kan ook uw cliëntondersteuner zijn. Een ouderenadviseur vindt u bij de Centrale van Ouderenverenigingen.
Of ga langs bij het Sociaal juridisch spreekuur in de Bibliotheek Venray.
U kunt ook rechtshulp vragen aan het Juridisch Loket. Kijk op de website voor voorbeeldbrieven of neem contact op.
Kijk voor meer informatie ook op de website van de Nationale Ombudsman.
MEE helpt alle inwoners van Venray met het vinden van zorg en ondersteuning. MEE denkt altijd vanuit uw belang en is onafhankelijk van zorgaanbieders.
U kunt bij MEE terecht voor vragen en problemen op het gebied van:
Dit spreekuur is een samenwerking tussen Sociaal Werk Nederland, de Bibliotheek Venray en Synthese.
Mensen kunnen gratis terecht in de bibliotheek voor al hun sociaal juridische vragen en zorgen. Wetten en regels zijn lang niet altijd duidelijk. Soms kan iemand daar wel wat hulp bij gebruiken.
Het sociaal juridisch spreekuur is iedere dinsdag van 13.00 tot 16.00 uur en iedere donderdag van 10.00 tot 13.00 uur.
Gratis persoonlijk advies voor iedereen met een laag inkomen.