Geld voor wonen

Vraag hulp aan vrienden, familie of kennissen.

Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Dan kunt u hulp krijgen van een professionele cliëntondersteuner. De hulp van een cliëntondersteuner is gratis en onafhankelijk.

De cliëntondersteuner helpt u met:

  • uitzoeken wat de juiste zorg of ondersteuning voor u is
  • in contact komen met de juiste organisaties
  • aanvragen van de juiste zorg of ondersteuning
  • de administratie die nodig is voor de zorg of ondersteuning

Is die hulp niet genoeg? Schakel dan een mantelzorgmakelaar in. U vindt een mantelzorgmakelaar op de website van de Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars. Een mantelzorgmakelaar is niet gratis. Misschien vergoedt uw zorgverzekering de kosten. Vraag ernaar bij uw zorgverzekeraar.

MEE helpt alle inwoners van Venray met het vinden van zorg en ondersteuning. Kijk op hun website voor meer informatie. Of vraag ernaar bij het wijkteam. Een ouderenadviseur kan ook uw cliëntondersteuner zijn. Een ouderenadviseur vindt u bij de Centrale van Ouderenverenigingen.

MEE De Meent Groep

MEE helpt alle inwoners van Venray met het vinden van zorg en ondersteuning. MEE denkt altijd vanuit uw belang en is onafhankelijk van zorgaanbieders.

U kunt bij MEE terecht voor vragen en problemen op het gebied van:

  • opvoeding en ontwikkelig
  • leren
  • werken
  • samenleven
  • wonen
  • geldzaken
  • regelgeving

Website
www.meedemeentgroep.nl/mee-in-uw-gemeente/venray
E-mailadres
mee@meedemeentgroep.nl
Telefoonnummer
077 396 15 15 / 088 465 35 55

Wijkteam Landweert

Website
www.wijkteamvenray.nl/landweert
E-mailadres
landweert@wijkteamvenray.nl

Wijkteam Veltum

Website
www.wijkteamvenray.nl/veltum
E-mailadres
veltum@wijkteamvenray.nl

Wijkteam Brukske

Website
www.wijkteamvenray.nl/brukske
E-mailadres
brukske@wijkteamvenray.nl

Wijkteam Venray

Website
www.wijkteamvenray.nl

Centrale van Ouderenverenigingen - ouderenadviseurs

Website
www.cvo-venray.nl/ouderenadviseurs

Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars (BMZM)

Website
www.bmzm.nl
E-mailadres
info@bmzm.nl
Telefoonnummer
085 21 00 630

Regelhulp - cliëntondersteuning

Website
www.regelhulp.nl/clientondersteuning

Als u (tijdelijk) de kosten van het wonen niet kunt betalen, komt u misschien in aanmerking voor een regeling van de Rijksoverheid of uw gemeente. Er gelden altijd regels en voorwaarden voor deze hulp. Kijk op de site van het Schakelplein van de gemeente voor meer informatie. Of kijk op de website van de Belastingdienst.

Huurtoeslag

Huurtoeslag is geld van de Rijksoverheid om uw huur te helpen betalen. Huurtoeslag is bedoeld voor mensen met een laag inkomen. U vraagt huurtoeslag aan bij de Belastingdienst. U kunt uw huurtoeslag voor dit jaar aanvragen tot 1 september volgend jaar.

Of u recht heeft op huurtoeslag hangt onder andere af van:

  • de hoogte van uw huur
  • het inkomen van u en de mensen met wie u samenwoont
  • uw leeftijd
  • hoe u woont

Op de website van de Belastingdienst vindt u meer informatie.

 

Woonkostentoeslag

Is uw inkomen plotseling gedaald door bijvoorbeeld ziekte of werkloosheid en kunt u uw huur of hypotheek niet meer betalen? Misschien kunt u woonkostentoeslag krijgen. Dat is een tijdelijke bijdrage van de gemeente. U kunt deze alleen krijgen als u geen huurtoeslag krijgt.

Woonkostentoeslag is een vorm van bijzondere bijstand. U vraagt het aan bij de gemeente via het Schakelplein.

Op de website Regelhulp vindt u meer uitleg.

 

Bijzondere bijstand

Bijzondere bijstand is geld van de gemeente om u te helpen als u bijzondere kosten heeft. U heeft zelf te weinig inkomen om deze kosten te betalen. Voorbeelden zijn:

  • kosten voor rechtsbijstand
  • extra kosten door een ziekte of beperking
  • verhuiskosten voor bijzondere situaties

Of uw kosten bijzonder zijn, hangt af van uw situatie. Daarom wordt elke aanvraag apart bekeken en beoordeeld. Iedereen kan bijzondere bijstand aanvragen. Het maakt niet uit of u werkt, een uitkering krijgt of een pensioen. De hoogte van uw inkomen is wel belangrijk.

Bijzondere bijstand vraagt u aan bij de gemeente. Kijk voor uitleg op de website van de gemeente. Geef het geld nog niet uit. Wacht op de beslissing van de gemeente.

 

Verhuiskostenvergoeding

Moet u door een slechte gezondheid of een beperking verhuizen naar een andere woning, zoals een aangepaste woning of een seniorenwoning? Dan krijgt u misschien een verhuiskostenvergoeding. Vraag de gemeente naar de voorwaarden.

 

Kwijtschelding gemeentebelastingen

Kunt u de gemeentebelastingen zoals afvalstoffenheffing en onroerendezaakbelasting niet betalen? De gemeente kan de belasting kwijtschelden. U hoeft dan niet te betalen. U kunt kwijtschelding aanvragen als u een laag inkomen heeft en geen spaargeld. Vraag de gemeente om meer informatie of kijk op de website.

Moet u wel betalen? U kunt de gemeentebelasting ook in delen betalen. Lukt dit niet? Vraag dan een betalingsregeling aan.

 

Individuele inkomenstoeslag

Individuele inkomenstoeslag is geld van de gemeente voor mensen die langere tijd een laag inkomen hebben. U bepaalt zelf waar u het geld aan uitgeeft.

U kunt de toeslag 1 keer per 12 maanden aanvragen. Of u recht heeft op individuele inkomenstoeslag, hangt bijvoorbeeld af van:

  • de hoogte van uw inkomen
  • uw leeftijd
  • uw kans op het krijgen van een baan of hogere inkomsten

U vraagt individuele inkomenstoeslag aan bij de gemeente via het Schakelplein.

Gemeente Venray - Schakelplein

Neemt u telefonisch contact op? Kies dan voor '1' in het menu.

Website
www.venray.nl
E-mailadres
schakelplein@venray.nl
Telefoonnummer
0478 52 33 33

Gemeente Venray - bijzondere bijstand

Voor meer informatie belt u met het Schakelplein. Kies voor '1' in het menu.

Website
www.venray.nl/bijzondere-bijstand
Telefoonnummer
0478 52 33 33

Gemeente Venray - kwijtschelden gemeentelijke belastingen

Website
www.venray.nl/kwijtschelding-gemeentelijke-belastingen

Regelhulp - woonkostentoeslag

Website
www.regelhulp.nl/bijdrage-voor-huur-of-hypotheek

Belastingdienst - huurtoeslag

Website
www.belastingdienst.nl/huurtoeslag
Telefoonnummer
0800 05 43

Misschien gaat u meer of minder verdienen, samenwonen of krijgt u een kind. Of heeft u een nieuw adres of rekeningnummer. Geef veranderingen meteen door aan de Belastingdienst of aan de gemeente. Dan hebben zij altijd de juiste gegevens. En krijgt u altijd het juiste bedrag.

Wilt u weten welke veranderingen u zeker door moet geven? Kijk dan op de website van de Belastingdienst of neem contact op met de gemeente.

Gemeente Venray - individuele inkomenstoeslag

Website
www.venray.nl/individuele-inkomenstoeslag

Belastingdienst - wijziging doorgeven

Website
www.belastingdienst.nl/wijziging-doorgeven

Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.

  • Ga eerst in gesprek met de organisatie waar u een klacht over heeft. Zoek samen naar een oplossing.
  • Komt er geen oplossing, dien dan een klacht in. Kijk op de website van de organisatie hoe dat moet. Of vraag het aan een medewerker.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.

Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.

Nationale Ombudsman

Website
www.nationaleombudsman.nl
Telefoonnummer
0800 33 55 555

U maakt bezwaar als u het niet eens bent met een besluit van bijvoorbeeld:

  • gemeente
  • Rijksoverheid
  • UWV
  • Sociale Verzekeringsbank
  • schuldhulpverlener

Een besluit kan gaan over zorg die u heeft aangevraagd of over geld. Een besluit ontvangt u altijd in een brief. In de brief staat ook hoe u bezwaar maakt. Of kijk op de website van de organisatie.

Zorg ervoor dat u op tijd bezwaar maakt. In de brief met het besluit staat hoeveel tijd u heeft om bezwaar te maken.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat het beste is voor u. Vraag ernaar bij MEE Venray of het wijkteam. Een ouderenadviseur kan ook uw cliëntondersteuner zijn. Een ouderenadviseur vindt u bij de Centrale van Ouderenverenigingen.

Of ga langs bij het Sociaal juridisch spreekuur in de Bibliotheek Venray.

U kunt ook rechtshulp vragen aan het Juridisch Loket. Kijk op de website voor voorbeeldbrieven of neem contact op.

Kijk voor meer informatie ook op de website van de Nationale Ombudsman. 

MEE De Meent Groep

MEE helpt alle inwoners van Venray met het vinden van zorg en ondersteuning. MEE denkt altijd vanuit uw belang en is onafhankelijk van zorgaanbieders.

U kunt bij MEE terecht voor vragen en problemen op het gebied van:

  • opvoeding en ontwikkelig
  • leren
  • werken
  • samenleven
  • wonen
  • geldzaken
  • regelgeving

Website
www.meedemeentgroep.nl/mee-in-uw-gemeente/venray
E-mailadres
mee@meedemeentgroep.nl
Telefoonnummer
077 396 15 15 / 088 465 35 55

Wijkteam Landweert

Website
www.wijkteamvenray.nl/landweert
E-mailadres
landweert@wijkteamvenray.nl

Wijkteam Veltum

Website
www.wijkteamvenray.nl/veltum
E-mailadres
veltum@wijkteamvenray.nl

Wijkteam Brukske

Website
www.wijkteamvenray.nl/brukske
E-mailadres
brukske@wijkteamvenray.nl

Centrale van Ouderenverenigingen - ouderenadviseurs

Website
www.cvo-venray.nl/ouderenadviseurs

Sociaal juridisch spreekuur in de Bibliotheek Venray

Dit spreekuur is een samenwerking tussen Sociaal Werk Nederland, de Bibliotheek Venray en Synthese.
Mensen kunnen gratis terecht in de bibliotheek voor al hun sociaal juridische vragen en zorgen. Wetten en regels zijn lang niet altijd duidelijk. Soms kan iemand daar wel wat hulp bij gebruiken.
Het sociaal juridisch spreekuur is iedere dinsdag van 13.00 tot 16.00 uur en iedere donderdag van 10.00 tot 13.00 uur.

Bezoekadres
De Wieënhof 1
5802 EZ Venray
Website
www.biblionu.nl/sociaal-juridisch-spreekuur
E-mailadres
SJHVenray@synthese.nl.

Nationale Ombudsman

Website
www.nationaleombudsman.nl
Telefoonnummer
0800 33 55 555

Juridisch Loket

Gratis persoonlijk advies voor iedereen met een laag inkomen.

Website
www.juridischloket.nl
Telefoonnummer
0800 80 20 (gratis)