U kunt zelf veel doen om schulden op te lossen of te voorkomen. Aan de hand van enkele vragen via www.geldfit.nl wordt gekeken welke ondersteuning in uw situatie passend is. U kunt ook bellen met (0800) 8115. Als het niet meer lukt om zelf uit de schulden te komen kunt u schuldhulpverlening krijgen. Lees hier over het aflossen van schulden en over de hulp die u kunt krijgen.
Vraag hulp aan vrienden, familie of kennissen.
Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Dan kunt u hulp krijgen van een professionele cliëntondersteuner. De hulp van een cliëntondersteuner is gratis en onafhankelijk.
De cliëntondersteuner helpt u met:
Is die hulp niet genoeg? Schakel dan een mantelzorgmakelaar in. U vindt een mantelzorgmakelaar op de website van de Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars. Een mantelzorgmakelaar is niet gratis. Misschien vergoedt uw zorgverzekering de kosten. Vraag ernaar bij uw zorgverzekeraar.
MEE helpt alle inwoners van Venray met het vinden van zorg en ondersteuning. Kijk op hun website voor meer informatie. Of vraag ernaar bij het wijkteam. Een ouderenadviseur kan ook uw cliëntondersteuner zijn. Een ouderenadviseur vindt u bij de Centrale van Ouderenverenigingen.
MEE helpt alle inwoners van Venray met het vinden van zorg en ondersteuning. MEE denkt altijd vanuit uw belang en is onafhankelijk van zorgaanbieders.
U kunt bij MEE terecht voor vragen en problemen op het gebied van:
Neem zo snel mogelijk contact op met uw verhuurder als u de huur niet kunt betalen. Vraag bijvoorbeeld of u later mag betalen of in termijnen. De kans wordt zo kleiner dat uw verhuurder u uit huis zet. Kijk voor meer informatie op de website van het Juridisch Loket.
Als u de huur of hypotheek niet meer kunt betalen doordat uw inkomen (plotseling) is gedaald, komt u misschien in aanmerking voor woonkostentoeslag. U kunt deze tijdelijke regeling aanvragen bij bijvoorbeeld ziekte, scheiding of werkloosheid. Woonkostentoeslag is een vorm van bijzondere bijstand, maar u hoeft geen bijstandsuitkering te hebben om woonkostentoeslag aan te vragen.
Neem contact op met de gemeente via het Schakelplein. Zij verwijzen u door.
Misschien kunt u meer huurtoeslag krijgen. Kijk op de website van de Belastingdienst of u hiervoor in aanmerking komt.
Moet u met spoed uw huis verlaten? Bel met Moveoo voor meer informatie over crisisopvang.
Neemt u telefonisch contact op? Kies dan voor '1' in het menu.
Telefonisch bereikbaar:
Kunt u telefonisch niemand bereiken? Stuur dan een WhatsApp-bericht of sms. U kunt ook een e-mail sturen. Iemand van Moveoo neemt dan zo snel mogelijk contact met u op.
Vraag hulp aan de gemeente. U krijgt dan een schuldhulpverlener. Er zijn 2 mogelijkheden:
Bel voor schulddienstverlening met het Schakelplein van de gemeente.
Neemt u telefonisch contact op? Kies dan voor '1' in het menu.
Misschien gaat u meer of minder verdienen of heeft u een nieuw adres of rekeningnummer.
Geef alle veranderingen door aan uw schuldhulpverlener bij de gemeente. Het kan invloed hebben op het bedrag dat u moet afbetalen.
Neem contact op met het Schakelplein van de gemeente.
Neemt u telefonisch contact op? Kies dan voor '1' in het menu.
Soms kunt u zelf niet beslissen over geld of zorg. Bijvoorbeeld door een verstandelijke beperking, verslaving of dementie. Of als u door hoge schulden in de problemen komt. Iemand anders kan dan voor u beslissingen nemen. Dat kan op verschillende manieren:
U vraagt mentorschap, bewindvoering en curatele aan via de rechter. U kunt het voor uzelf aanvragen of voor iemand anders. Voor meer informatie kijkt u op de websites van de Rechtspraak en de Rijksoverheid. U leest hier ook hoe u mentorschap, bewindvoering of curatele aanvraagt.
Heeft u hulp nodig bij het invullen van het aanvraagformulier? Neem contact op met het Juridisch Loket of ga langs bij het Sociaal juridisch spreekuur in de Bibliotheek Venray.
Inloopspreekuur is iedere dinsdag van 13:30 tot 16:30 in Bibliotheek Cuijk.
Dit spreekuur is een samenwerking tussen Sociaal Werk Nederland, de Bibliotheek Venray en Synthese.
Mensen kunnen gratis terecht in de bibliotheek voor al hun sociaal juridische vragen en zorgen. Wetten en regels zijn lang niet altijd duidelijk. Soms kan iemand daar wel wat hulp bij gebruiken.
Het sociaal juridisch spreekuur is iedere dinsdag van 13.00 tot 16.00 uur en iedere donderdag van 10.00 tot 13.00 uur.
Vaak kunt u uitstel van betaling aanvragen. Dit doet u bij de organisatie of het bedrijf waar u de schuld heeft. Ook kunt u vragen om een betalingsregeling. U betaalt de schuld dan bijvoorbeeld in kleine delen af. Kijk op de website Zelf je schulden regelen voor tips en informatie.
Vul de test in op Geldfit.nl. Dan krijgt u tips over omgaan met geld in uw situatie.
Kijk op de website van het Juridisch Loket. Zij bieden hulp en informatie. Op de website van Nibud vindt u een stappenplan om grip te krijgen op uw geldzaken. Of download gratis de mobiele app fiKks. Via de app helpt een vrijwillige buddy om uw geldzaken op orde te krijgen. Kijk op de website voor meer informatie.
Bent u ouder dan 55? Vraag dan advies aan een ouderenadviseur. De ouderenadviseur geeft u tips over omgaan met geld en het beheren van uw inkomsten en uitgaven.
U vindt een ouderenadviseur via Centrale van Ouderenverenigingen.
Gebruik de websites Wijzer in geldzaken of MijnGeldzaken.
Of kom naar het gratis inloopspreekuur Hulp bij financiën van de gemeente of kijk op de site.
Kijk voor de spreekuren op de website van de gemeente Venray.
Stappenplan om grip te krijgen op uw geldzaken.
Mobiele app om met hulp van een vrijwillige buddy de geldzaken op orde te krijgen.
Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.
Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.
Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.
U maakt bezwaar als u het niet eens bent met een besluit van bijvoorbeeld:
Een besluit kan gaan over zorg die u heeft aangevraagd of over geld. Een besluit ontvangt u altijd in een brief. In de brief staat ook hoe u bezwaar maakt. Of kijk op de website van de organisatie.
Zorg ervoor dat u op tijd bezwaar maakt. In de brief met het besluit staat hoeveel tijd u heeft om bezwaar te maken.
Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat het beste is voor u. Vraag ernaar bij MEE Venray of het wijkteam. Een ouderenadviseur kan ook uw cliëntondersteuner zijn. Een ouderenadviseur vindt u bij de Centrale van Ouderenverenigingen.
Of ga langs bij het Sociaal juridisch spreekuur in de Bibliotheek Venray.
U kunt ook rechtshulp vragen aan het Juridisch Loket. Kijk op de website voor voorbeeldbrieven of neem contact op.
Kijk voor meer informatie ook op de website van de Nationale Ombudsman.
MEE helpt alle inwoners van Venray met het vinden van zorg en ondersteuning. MEE denkt altijd vanuit uw belang en is onafhankelijk van zorgaanbieders.
U kunt bij MEE terecht voor vragen en problemen op het gebied van:
Dit spreekuur is een samenwerking tussen Sociaal Werk Nederland, de Bibliotheek Venray en Synthese.
Mensen kunnen gratis terecht in de bibliotheek voor al hun sociaal juridische vragen en zorgen. Wetten en regels zijn lang niet altijd duidelijk. Soms kan iemand daar wel wat hulp bij gebruiken.
Het sociaal juridisch spreekuur is iedere dinsdag van 13.00 tot 16.00 uur en iedere donderdag van 10.00 tot 13.00 uur.
Gratis persoonlijk advies voor iedereen met een laag inkomen.