Schulden

U kunt zelf veel doen om schulden op te lossen of te voorkomen. Aan de hand van enkele vragen via www.geldfit.nl wordt gekeken welke ondersteuning in uw situatie passend is. U kunt ook bellen met (0800) 8115. Als het niet meer lukt om zelf uit de schulden te komen kunt u schuldhulpverlening krijgen. Lees hier over het aflossen van schulden en over de hulp die u kunt krijgen.

 

Vaak kunt u uitstel van betaling aanvragen. Dit doet u bij de organisatie of het bedrijf waar u de schuld heeft. Ook kunt u vragen om een betalingsregeling. U betaalt de schuld dan bijvoorbeeld in kleine delen af. Kijk op de website Zelf je schulden regelen voor tips en informatie.

Kijk op de website van het Juridisch Loket. Zij bieden hulp en informatie. Op de website van Nibud vindt u een stappenplan om grip te krijgen op uw geldzaken. Of download gratis de mobiele app fiKks. Via de app helpt een vrijwillige buddy om uw geldzaken op orde te krijgen. Kijk op de website voor meer informatie.

Bent u ouder dan 55? Vraag dan advies aan een ouderenadviseur. De ouderenadviseur geeft u tips over omgaan met geld en het beheren van uw inkomsten en uitgaven.
U vindt een ouderenadviseur via Centrale van Ouderenverenigingen.

Gebruik de websites Wijzer in geldzaken of MijnGeldzaken.

Of kom naar het gratis inloopspreekuur Hulp bij financiën van de gemeente of kijk op de site.

Centrale van Ouderenverenigingen - ouderenadviseurs

Gemeente Venray - hulp bij financiën

Kijk voor de spreekuren op de website van de gemeente Venray.

Bezoekadres
Raadhuisstraat 1
5801 MB Venray

Telefoonnummer
0478 52 33 33

fiKks

Mobiele app om met hulp van een vrijwillige buddy de geldzaken op orde te krijgen.

Juridisch Loket - schulden

MijnGeldzaken Huishoudboekje

Nibud - Grip op geld

Stappenplan om grip te krijgen op uw geldzaken.

Wijzer in geldzaken

Zelf je schulden regelen


Vraag hulp aan de gemeente. U krijgt dan een schuldhulpverlener. Er zijn 2 mogelijkheden:

  • Schuldbemiddeling. De schuldhulpverlener maakt afspraken met uw schuldeisers. In 3 jaar zet u zoveel mogelijk geld opzij om de schulden af te betalen.
  • Schuldsanering. U krijgt een lening van de gemeente om uw schulden af te betalen. U betaalt de gemeente terug in 3 jaar.

Bel voor schulddienstverlening met het Schakelplein van de gemeente.

Gemeente Venray - Schakelplein

Neemt u telefonisch contact op? Kies dan voor '1' in het menu.

Website
www.venray.nl

Telefoonnummer
0478 52 33 33

Gemeente Venray - schulddienstverlening


Misschien gaat u meer of minder verdienen of heeft u een nieuw adres of rekeningnummer. 

Geef alle veranderingen door aan uw schuldhulpverlener bij de gemeente. Het kan invloed hebben op het bedrag dat u moet afbetalen.

Neem contact op met het Schakelplein van de gemeente.

Gemeente Venray - Schakelplein

Neemt u telefonisch contact op? Kies dan voor '1' in het menu.

Website
www.venray.nl

Telefoonnummer
0478 52 33 33


Neem zo snel mogelijk contact op met uw verhuurder als u de huur niet kunt betalen. Vraag bijvoorbeeld of u later mag betalen of in termijnen. De kans wordt zo kleiner dat uw verhuurder u uit huis zet. Kijk voor meer informatie op de website van het Juridisch Loket.

Als u de huur of hypotheek niet meer kunt betalen doordat uw inkomen (plotseling) is gedaald, komt u misschien in aanmerking voor woonkostentoeslag. U kunt deze tijdelijke regeling aanvragen bij bijvoorbeeld ziekte, scheiding of werkloosheid. Woonkostentoeslag is een vorm van bijzondere bijstand, maar u hoeft geen bijstandsuitkering te hebben om woonkostentoeslag aan te vragen.
Neem contact op met de gemeente via het Schakelplein. Zij verwijzen u door.

Misschien kunt u meer huurtoeslag krijgen. Kijk op de website van de Belastingdienst of u hiervoor in aanmerking komt.

Moet u met spoed uw huis verlaten? Bel met Moveoo voor meer informatie over crisisopvang.

Gemeente Venray - Schakelplein

Neemt u telefonisch contact op? Kies dan voor '1' in het menu.

Website
www.venray.nl

Telefoonnummer
0478 52 33 33

Moveoo - maatschappelijke opvang

Telefonisch bereikbaar:

  • Van 9.00 uur tot 15.00 uur via het nummer: 06 13 99 83 27
  • Op andere tijden via het nummer: 077 351 75 55

Kunt u telefonisch niemand bereiken? Stuur dan een WhatsApp-bericht of sms. U kunt ook een e-mail sturen. Iemand van Moveoo neemt dan zo snel mogelijk contact met u op.

Website
www.moveoo.nl

E-mailadres
meldpunt@moveoo.nl

Telefoonnummer
06 13 99 83 27

Belastingdienst - huurtoeslag

Telefoonnummer
0800 05 43

Juridisch loket - huurachterstand


Soms kunt u zelf niet beslissen over geld of zorg. Bijvoorbeeld door een verstandelijke beperking, verslaving of dementie. Of als u door hoge schulden in de problemen komt. Iemand anders kan dan voor u beslissingen nemen. Dat kan op verschillende manieren:

  • mentorschap: een mentor neemt beslissingen over uw persoonlijke zorg. Bijvoorbeeld over uw verzorging, verpleging, behandeling of begeleiding.
  • bewindvoering: een bewindvoerder neemt beslissingen over uw geld en spullen.
  • curatele: een curator neemt beslissingen over uw persoonlijke zorg en over uw geld en spullen.

U vraagt mentorschap, bewindvoering en curatele aan via de rechter. U kunt het voor uzelf aanvragen of voor iemand anders. Voor meer informatie kijkt u op de websites van de Rechtspraak en de Rijksoverheid. U leest hier ook hoe u mentorschap, bewindvoering of curatele aanvraagt.

Heeft u hulp nodig bij het invullen van het aanvraagformulier? Neem contact op met het Juridisch Loket of ga langs bij het Sociaal juridisch spreekuur in de Bibliotheek Venray.

Juridisch Loket Servicepunt Cuijk

Inloopspreekuur is iedere dinsdag van 13:30 tot 16:30 in Bibliotheek Cuijk.

Bezoekadres
Kaneelstraat 64
5431 DZ Cuijk

Sociaal juridisch spreekuur in de Bibliotheek Venray

Dit spreekuur is een samenwerking tussen Sociaal Werk Nederland, de Bibliotheek Venray en Synthese.
Mensen kunnen gratis terecht in de bibliotheek voor al hun sociaal juridische vragen en zorgen. Wetten en regels zijn lang niet altijd duidelijk. Soms kan iemand daar wel wat hulp bij gebruiken.
Het sociaal juridisch spreekuur is iedere dinsdag van 13.00 tot 16.00 uur en iedere donderdag van 10.00 tot 13.00 uur.

Bezoekadres
Merseloseweg 59
5801 CC Venray

Rechtspraak.nl - mentorschap, bewindvoering en curatele

Rijksoverheid - mentorschap, bewindvoering en curatele


Vraag hulp aan vrienden, familie of kennissen.

Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Dan kunt u hulp krijgen van een professionele cliëntondersteuner. De hulp van een cliëntondersteuner is gratis en onafhankelijk.

De cliëntondersteuner helpt u met:

  • uitzoeken wat de juiste zorg of ondersteuning voor u is
  • in contact komen met de juiste organisaties
  • aanvragen van de juiste zorg of ondersteuning
  • de administratie die nodig is voor de zorg of ondersteuning

Is die hulp niet genoeg? Schakel dan een mantelzorgmakelaar in. U vindt een mantelzorgmakelaar op de website van de Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars. Een mantelzorgmakelaar is niet gratis. Misschien vergoedt uw zorgverzekering de kosten. Vraag ernaar bij uw zorgverzekeraar.

MEE helpt alle inwoners van Venray met het vinden van zorg en ondersteuning. Kijk op hun website voor meer informatie. Of vraag ernaar bij het wijkteam. Een ouderenadviseur kan ook uw cliëntondersteuner zijn. Een ouderenadviseur vindt u bij de Centrale van Ouderenverenigingen.

Centrale van Ouderenverenigingen - ouderenadviseurs

MEE De Meent Groep

MEE helpt alle inwoners van Venray met het vinden van zorg en ondersteuning. MEE denkt altijd vanuit uw belang en is onafhankelijk van zorgaanbieders.

U kunt bij MEE terecht voor vragen en problemen op het gebied van:

  • opvoeding en ontwikkelig
  • leren
  • werken
  • samenleven
  • wonen
  • geldzaken
  • regelgeving

Wijkteam Brukske

Wijkteam Kerkdorpen

Wijkteam Landweert

Wijkteam Veltum

Wijkteam Venray

Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars (BMZM)

Website
www.bmzm.nl

E-mailadres
info@bmzm.nl

Telefoonnummer
085 21 00 630

Nationale ombudsman - cliëntondersteuning

Regelhulp - cliëntondersteuning


U maakt bezwaar als u het niet eens bent met een besluit van bijvoorbeeld:

  • gemeente
  • Rijksoverheid
  • UWV
  • Sociale Verzekeringsbank
  • schuldhulpverlener

Een besluit kan gaan over zorg die u heeft aangevraagd of over geld. Een besluit ontvangt u altijd in een brief. In de brief staat ook hoe u bezwaar maakt. Of kijk op de website van de organisatie.

Zorg ervoor dat u op tijd bezwaar maakt. In de brief met het besluit staat hoeveel tijd u heeft om bezwaar te maken.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat het beste is voor u. Vraag ernaar bij MEE Venray of het wijkteam. Een ouderenadviseur kan ook uw cliëntondersteuner zijn. Een ouderenadviseur vindt u bij de Centrale van Ouderenverenigingen.

Of ga langs bij het Sociaal juridisch spreekuur in de Bibliotheek Venray.

U kunt ook rechtshulp vragen aan het Juridisch Loket. Kijk op de website voor voorbeeldbrieven of neem contact op.

Kijk voor meer informatie ook op de website van de Nationale Ombudsman. 


Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.

  • Ga eerst in gesprek met de organisatie waar u een klacht over heeft. Zoek samen naar een oplossing.
  • Komt er geen oplossing, dien dan een klacht in. Kijk op de website van de organisatie hoe dat moet. Of vraag het aan een medewerker.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.

Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.

Cliëntondersteuning vindt u bij MEE, of bij een ouderenadviseur van de Centrale van Ouderenverenigingen.

Centrale van Ouderenverenigingen - ouderenadviseurs

MEE De Meent Groep

MEE helpt alle inwoners van Venray met het vinden van zorg en ondersteuning. MEE denkt altijd vanuit uw belang en is onafhankelijk van zorgaanbieders.

U kunt bij MEE terecht voor vragen en problemen op het gebied van:

  • opvoeding en ontwikkelig
  • leren
  • werken
  • samenleven
  • wonen
  • geldzaken
  • regelgeving

Nationale Ombudsman

Postadres
Postbus 93122
2509 AC Den Haag

Telefoonnummer
0800 33 55 555