Als u werkloos wordt (vanuit een baan in loondienst) kunt u misschien een WW-uitkering krijgen. Een WW-uitkering vraagt u aan bij UWV. Lees alles over de voorwaarden op de website van UWV.
Stopt uw WW-uitkering en heeft u nog geen nieuw werk gevonden? Mogelijk heeft u recht op:
Lees meer over deze uitkeringen op de website van de Rijksoverheid.
Ligt uw WW-uitkering onder het bijstandsniveau? Misschien kunt u een toeslag krijgen. Dit is een aanvulling op uw inkomen. Kijk voor meer informatie op de website van UWV.
Heeft u geen recht op een WW-uitkering? Misschien heeft u wel recht op bijstand. Bel met het Schakelplein van de gemeente. Zij helpen u verder.
Neemt u telefonisch contact op? Kies dan voor '1' in het menu.
Website
www.venray.nl
E-mailadres
schakelplein@venray.nl
Telefoonnummer
0478 52 33 33
Website
www.rijksoverheid.nl/bijstand
Bijstand is een uitkering van de gemeente. U kunt bijstand aanvragen als u geen geld heeft om van rond te komen. De bijstandsuitkering is tijdelijke hulp. De uitkering stopt als u of uw gezin weer genoeg geld verdient. De gemeente helpt bij het vinden van werk.
Of u bijstand krijgt hangt af van de voorwaarden. Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksoverheid.
Bijstand vraagt u aan bij UWV of bij uw gemeente.
Kijk op de website van de gemeente voor meer informatie.
Een van de voorwaarden om een bijstandsuitkering te krijgen is de taaleis. In Venray zijn 3 scholen waar u een taalcursus kunt volgen. Kijk op de websites van Gilde Educatie, Kusters Scholing & Training of Werkvloer voor een taalcursus.
Website
www.venray.nl/bijstandsuitkering
Postadres
Postbus 1077
6040 KB Roermond
Website
www.gilde-opleidingen
E-mailadres
info@gilde-educatie.nl
Telefoonnummer
088 468 24 58
Bezoekadres
De Clockert, ruimte 52, Bergweg 4
5801 EG Venray
Website
www.kusters-scholing.nl
E-mailadres
info@kusters-scholing.nl
Telefoonnummer
0478 53 21 32
Bezoekadres
Pastoor Debijestraat 64
5963 AG Hegelsom
Website
www.werkvloer-inburgering.nl
E-mailadres
info@werkvloer-inburgering.nl
Telefoonnummer
0478 51 35 67
Website
www.rijksoverheid.nl/bijstand
Misschien heeft u recht op een Bbz-uitkering. Dit is een bijstandsuitkering die u maximaal 12 maanden ontvangt om uw inkomen aan te vullen. Een Bbz-uitkering is meestal een lening. Houd er dus rekening mee dat u het bedrag moet terugbetalen. Kijk op de website van de gemeente voor meer informatie.
Bent u tussen de 55 jaar en de pensioenleeftijd? En wilt u stoppen met uw bedrijf omdat u er te weinig mee verdient? Dan komt u misschien in aanmerking voor een IOAZ-uitkering. U vraagt de uitkering aan voordat u gestopt bent met uw bedrijf. De IOAZ-uitkering is een werkloosheidsuitkering. Dit betekent dat u bijvoorbeeld moet voldoen aan de sollicitatieplicht.
Lees meer over de Bbz en IOAZ op de website van de Rijksoverheid.
Website
Rijksoverheid - Bbz
Als u een vergoeding voor uw vrijwilligerswerk krijgt, moet u dat opgeven bij de Belastingdienst. Of u belasting moet betalen, hangt af van de hoogte van de vergoeding. Kijk op de website van de Belastingdienst voor de regels.
Heeft u een uitkering en wilt u vrijwilligerswerk doen? Vraag dan eerst toestemming aan uw contactpersoon bij de gemeente of het UWV. Het vrijwilligerswerk mag er niet voor zorgen dat u niet meer beschikbaar bent voor een betaalde baan.
Ook een vergoeding moet u melden bij uw contactpersoon bij de gemeente of bij het UWV. De vergoeding kan gevolgen hebben voor uw uitkering. Lees meer op de website van UWV.
Lees meer over vergoedingen voor vrijwilligerswerk op Vrijwilligerswerk.nl.
Of neem contact op met de gemeente. Dit doet u via het Schakelplein.
Misschien gaat u samenwonen, krijgt u een kind of gaat u een opleiding doen. Of heeft u een nieuw adres of rekeningnummer. Geef veranderingen meteen door aan UWV of aan de gemeente. Dan hebben zij altijd de juiste gegevens. En krijgt u altijd het juiste bedrag.
Wilt u weten welke veranderingen u zeker door moet geven? Kijk dan op de website van UWV of neem contact op met de gemeente.
Website
UWV - Wijzigingen doorgeven
Vraag hulp aan vrienden, familie of kennissen.
Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Dan kunt u hulp krijgen van een professionele cliëntondersteuner. De hulp van een cliëntondersteuner is gratis en onafhankelijk.
De cliëntondersteuner helpt u met:
Is die hulp niet genoeg? Schakel dan een mantelzorgmakelaar in. U vindt een mantelzorgmakelaar op de website van de Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars. Een mantelzorgmakelaar is niet gratis. Misschien vergoedt uw zorgverzekering de kosten. Vraag ernaar bij uw zorgverzekeraar.
MEE helpt alle inwoners van Venray met het vinden van zorg en ondersteuning. Kijk op hun website voor meer informatie. Of vraag ernaar bij het wijkteam. Een ouderenadviseur kan ook uw cliëntondersteuner zijn. Een ouderenadviseur vindt u bij de Centrale van Ouderenverenigingen.
MEE helpt alle inwoners van Venray met het vinden van zorg en ondersteuning. MEE denkt altijd vanuit uw belang en is onafhankelijk van zorgaanbieders.
U kunt bij MEE terecht voor vragen en problemen op het gebied van:
E-mailadres
mee@meedemeentgroep.nl
Telefoonnummer
077 396 15 15 / 088 465 35 55
E-mailadres
centrum_centrum_west@wijkteamvenray.nl
Website
www.wijkteamvenray.nl/kerkdorpen
E-mailadres
kerkdorpen@wijkteamvenray.nl
Website
www.wijkteamvenray.nl
Website
www.bmzm.nl
E-mailadres
info@bmzm.nl
Telefoonnummer
085 21 00 630
U maakt bezwaar als u het niet eens bent met een besluit van bijvoorbeeld:
Een besluit kan gaan over zorg die u heeft aangevraagd of over geld. Een besluit ontvangt u altijd in een brief. In de brief staat ook hoe u bezwaar maakt. Of kijk op de website van de organisatie.
Zorg ervoor dat u op tijd bezwaar maakt. In de brief met het besluit staat hoeveel tijd u heeft om bezwaar te maken.
Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat het beste is voor u. Vraag ernaar bij MEE Venray of het wijkteam. Een ouderenadviseur kan ook uw cliëntondersteuner zijn. Een ouderenadviseur vindt u bij de Centrale van Ouderenverenigingen.
Of ga langs bij het Sociaal juridisch spreekuur in de Bibliotheek Venray.
U kunt ook rechtshulp vragen aan het Juridisch Loket. Kijk op de website voor voorbeeldbrieven of neem contact op.
Kijk voor meer informatie ook op de website van de Nationale Ombudsman.
Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.
Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.
Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.
Cliëntondersteuning vindt u bij MEE, of bij een ouderenadviseur van de Centrale van Ouderenverenigingen.
MEE helpt alle inwoners van Venray met het vinden van zorg en ondersteuning. MEE denkt altijd vanuit uw belang en is onafhankelijk van zorgaanbieders.
U kunt bij MEE terecht voor vragen en problemen op het gebied van:
E-mailadres
mee@meedemeentgroep.nl
Telefoonnummer
077 396 15 15 / 088 465 35 55
Postadres
Postbus 93122
2509 AC Den Haag
Website
www.nationaleombudsman.nl
Telefoonnummer
0800 33 55 555