Hulp bij vervoer

Vraag hulp aan vrienden, familie of kennissen.

Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Dan kunt u hulp krijgen van een professionele cliëntondersteuner. De hulp van een cliëntondersteuner is gratis en onafhankelijk.

De cliëntondersteuner helpt u met:

  • uitzoeken wat de juiste zorg of ondersteuning voor u is
  • in contact komen met de juiste organisaties
  • aanvragen van de juiste zorg of ondersteuning
  • de administratie die nodig is voor de zorg of ondersteuning

Is die hulp niet genoeg? Schakel dan een mantelzorgmakelaar in. U vindt een mantelzorgmakelaar op de website van de Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars. Een mantelzorgmakelaar is niet gratis. Misschien vergoedt uw zorgverzekering de kosten. Vraag ernaar bij uw zorgverzekeraar.

MEE helpt alle inwoners van Venray met het vinden van zorg en ondersteuning. Kijk op hun website voor meer informatie. Of vraag ernaar bij het wijkteam. Een ouderenadviseur kan ook uw cliëntondersteuner zijn. Een ouderenadviseur vindt u bij de Centrale van Ouderenverenigingen.

MEE De Meent Groep

MEE helpt alle inwoners van Venray met het vinden van zorg en ondersteuning. MEE denkt altijd vanuit uw belang en is onafhankelijk van zorgaanbieders.

U kunt bij MEE terecht voor vragen en problemen op het gebied van:

  • opvoeding en ontwikkelig
  • leren
  • werken
  • samenleven
  • wonen
  • geldzaken
  • regelgeving

Website
www.meedemeentgroep.nl/mee-in-uw-gemeente/venray
E-mailadres
mee@meedemeentgroep.nl
Telefoonnummer
077 396 15 15 / 088 465 35 55

Wijkteam Landweert

Website
www.wijkteamvenray.nl/landweert
E-mailadres
landweert@wijkteamvenray.nl

Wijkteam Veltum

Website
www.wijkteamvenray.nl/veltum
E-mailadres
veltum@wijkteamvenray.nl

Wijkteam Brukske

Website
www.wijkteamvenray.nl/brukske
E-mailadres
brukske@wijkteamvenray.nl

Wijkteam Venray

Website
www.wijkteamvenray.nl

Centrale van Ouderenverenigingen - ouderenadviseurs

Website
www.cvo-venray.nl/ouderenadviseurs

Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars (BMZM)

Website
www.bmzm.nl
E-mailadres
info@bmzm.nl
Telefoonnummer
085 21 00 630

Regelhulp - cliëntondersteuning

Website
www.regelhulp.nl/clientondersteuning

Nationale ombudsman - cliëntondersteuning

Website
www.nationaleombudsman.nl | Cliëntondersteuning

In de meeste bussen en treinen kunt u met een rollator of rolstoel reizen. Kijk op de website van het vervoersbedrijf wat er mogelijk is.

Met een scootmobiel mag u wel mee in de trein, maar niet in de bus. Soms mag u ook met uw scootmobiel mee in tram of metro. Kijk op de website van uw vervoerder wat er mogelijk is.

Heeft u hulp nodig bij het reizen? Op veel stations kan de NS u helpen met het reizen met de trein. Bel minimaal 1 uur voordat u wilt vertrekken met de NS. Vertel welke reis u wilt maken. Geef aan of er een rolstoel, scootmobiel of begeleider meegaat. De NS-medewerkers helpen u dan de trein in en uit.

Meer informatie over reizen met de trein vindt u op de website van NS.

Kunt u niet alleen reizen met het openbaar vervoer? Misschien komt u in aanmerking voor een OV-Begeleiderskaart. Hiermee kan er iemand gratis met u meereizen. Kijk voor meer informatie op de website van Argonaut.

Bent u slechtziend of blind? Ga naar de website OV-chipkaart voor informatie over de mogelijkheden.

Op de website van de Oogvereniging vindt u een uitgebreide uitleg over de NS-Businesscard en OV-chip Plus.

Reist u met een begeleider? Met Sentire reizen u en uw begeleider goedkoper. in bus, tram, metro en OV over water. Op de website van Connexxion staat meer informatie.

Het NS Serviceloket OV Blinden & Slechtzienden geeft informatie over treinreizen. Voor hulp onderweg belt u met NS Reisassistentie. Of maak gebruik van de app NS Speak op uw tablet of smartphone.

Arriva neemt ook uw rolstoel en rollator mee. Kijk op de website voor meer informatie.

OV-chipkaart - visuele beperking

Website
www.ov-chipkaart.nl/visuelebeperking

Serviceloket OV Blinden & Slechtzienden

Bereikbaar: ma t/m vr 8.00 - 18.00 uur.

E-mailadres
serviceloket@ov-chipkaart.nl
Telefoonnummer
0800 484 84 00 (gratis)

Oogvereniging - reizen met de OV-chipkaart

Website
www.oogvereniging.nl | Reizen met de OV-chipkaart

NS - reisassistentie

U kunt reisassistentie telefonisch of online aanvragen.

Website
www.ns.nl/reisassistentie
Telefoonnummer
030 235 78 22

Sentire - OV voor blinden en slechtzienden

Nodig: OV-begeleiderskaart en persoonlijke OV-kaart. Instaptarief € 1,20

Website
www.connexxion.nl/sentire

Omnibuzz

Bezoekadres
Geerweg 3
6135 KB Sittard
Website
www.omnibuzz.nl
E-mailadres
info@omnibuzz.nl
Telefoonnummer
0900 331 05 50

Wensbus Merselo Vredepeel

Telefonisch bereikbaar ma t/m vr tussen 11.00 - 12.00 uur en 18:00 - 19:00 uur.

Website
www.wensbus.nl/vredepeelmerselo
E-mailadres
wensbus@gmail.com
Telefoonnummer
06 27 03 29 57

Wensbus Wanssum

Rijdt ook voor inwoners van Oirlo.

Bel ma t/m vr tussen 17.00 en 19.00 uur

Website
www.wensbus.nl/wanssum
Telefoonnummer
06 26 28 29 22

Wensbus Ysselsteyn

Telefonisch reserveren ma t/m vr tussen 11.00 en 12.00 uur.

Wensbus Ysselsteyn rijdt per 1 juni ook voor Leunen-Veulen en Heide.
Per 1 juni start er een pilot Samenwerking tussen Wensbus Ysselsteyn en Leunen-Veulen- Heide. Dan is het voor inwoners van de LVH dorpen mogelijk om ook gebruik te maken van de Wensbus Ysselsteyn. De wensbus Ysselsteyn rijdt in de gemeente Venray en Deurne en naar de kern van Horst, elke werkdag van 8 tot 18 uur.

Tarieven:

  • binnen eigen dorp € 1,50 (enkel)
  • minder dan 13 km: € 3,00 (enkel)
  • meer dan 13 km: € 5,00 (enkel)

Website
www.wensbus.nl/ysselsteyn
Telefoonnummer
06 27 40 83 38

Arriva - reisassistentie

Website
www.arriva.nl/reisassistentie

Argonaut Advies

Voor informatie, advies en het aanvragen van een OV-begeleiderskaart.

Website
www.ovbegeleiderskaart.nl
Telefoonnummer
030 235 46 61

NS - reizen met een functiebeperking

Website
www.ns.nl/reizen-met-een-beperking

Omnibuzz zorgt voor vervoer voor mensen met een Wmo-indicatie. De gemeente kan u bijvoorbeeld een Wmo-indicatie geven als u geen gebruik kunt maken van een eigen vervoermiddel. Of als reizen met het openbaar vervoer niet gaat.

Misschien kunt u gebruikmaken van de Wensbus in uw buurt. Kijk voor meer informatie op de websites.

Buiten de regio (verder dan 5 OV-zones of 25 kilometer vanaf uw woonadres)  kunt u reizen met de speciale taxi van Valys. U krijgt dan jaarlijks een persoonlijk kilometerbudget. Daarmee kunt u reizen voor 20 cent per kilometer. Reist u meer? Dan betaalt u € 1,30 per kilometer. Een begeleider mag gratis mee. Kijk op de website voor meer informatie.

Omnibuzz

Bezoekadres
Geerweg 3
6135 KB Sittard
Website
www.omnibuzz.nl
E-mailadres
info@omnibuzz.nl
Telefoonnummer
0900 331 05 50

Wensbus Merselo Vredepeel

Telefonisch bereikbaar ma t/m vr tussen 11.00 - 12.00 uur en 18:00 - 19:00 uur.

Website
www.wensbus.nl/vredepeelmerselo
E-mailadres
wensbus@gmail.com
Telefoonnummer
06 27 03 29 57

Wensbus Wanssum

Rijdt ook voor inwoners van Oirlo.

Bel ma t/m vr tussen 17.00 en 19.00 uur

Website
www.wensbus.nl/wanssum
Telefoonnummer
06 26 28 29 22

Wensbus Ysselsteyn

Telefonisch reserveren ma t/m vr tussen 11.00 en 12.00 uur.

Wensbus Ysselsteyn rijdt per 1 juni ook voor Leunen-Veulen en Heide.
Per 1 juni start er een pilot Samenwerking tussen Wensbus Ysselsteyn en Leunen-Veulen- Heide. Dan is het voor inwoners van de LVH dorpen mogelijk om ook gebruik te maken van de Wensbus Ysselsteyn. De wensbus Ysselsteyn rijdt in de gemeente Venray en Deurne en naar de kern van Horst, elke werkdag van 8 tot 18 uur.

Tarieven:

  • binnen eigen dorp € 1,50 (enkel)
  • minder dan 13 km: € 3,00 (enkel)
  • meer dan 13 km: € 5,00 (enkel)

Website
www.wensbus.nl/ysselsteyn
Telefoonnummer
06 27 40 83 38

Gemeente Venray - Schakelplein - Wmo

Neemt u telefonisch contact op? Kies dan voor '1' in het menu.

Website
www.venray.nl/wmo
Telefoonnummer
0478 52 33 33

Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.

  • Ga eerst in gesprek met de organisatie waar u een klacht over heeft. Zoek samen naar een oplossing.
  • Komt er geen oplossing, dien dan een klacht in. Kijk op de website van de organisatie hoe dat moet. Of vraag het aan een medewerker.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.

Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.

Cliëntondersteuning vindt u bij MEE, of bij een ouderenadviseur van de Centrale van Ouderenverenigingen.

MEE De Meent Groep

MEE helpt alle inwoners van Venray met het vinden van zorg en ondersteuning. MEE denkt altijd vanuit uw belang en is onafhankelijk van zorgaanbieders.

U kunt bij MEE terecht voor vragen en problemen op het gebied van:

  • opvoeding en ontwikkelig
  • leren
  • werken
  • samenleven
  • wonen
  • geldzaken
  • regelgeving

Website
www.meedemeentgroep.nl/mee-in-uw-gemeente/venray
E-mailadres
mee@meedemeentgroep.nl
Telefoonnummer
077 396 15 15 / 088 465 35 55

Centrale van Ouderenverenigingen - ouderenadviseurs

Website
www.cvo-venray.nl/ouderenadviseurs

Nationale Ombudsman

Website
www.nationaleombudsman.nl
Telefoonnummer
0800 33 55 555