Pgb en zorgplan

De gemeente biedt op 2 manieren hulp voor Wmo-zorg:

  • zorg in natura: de gemeente kiest welke zorg u krijgt en betaalt de zorg.
  • persoonsgebonden budget (pgb): dit is geld waarmee u zelf zorg of hulp inkoopt. U kiest dan zelf welke zorg u krijgt en van wie. U vraagt een pgb aan bij de gemeente. De gemeente beslist of u het geld krijgt. Beslist de gemeente dat u geen pgb krijgt? Dan kunt u toch nog kiezen voor zorg in natura.

Meer informatie over het verschil tussen ZIN en pgb vindt u op de websites van de Rijksoverheid en Per Saldo, de belangenvereniging voor mensen met een pgb. Op de website van de Sociale Verzekeringsbank (SVB) staat ook informatie over het pgb.

Voor de zorg in natura betaalt u een eigen bijdrage, en ook voor een persoonsgebonden budget (pgb). Het CAK bepaalt hoe hoog uw eigen bijdrage is.
Voor meer informatie en advies kunt u contact opnemen met het Schakelplein van de gemeente.

Kunt u de eigen bijdrage voor uw zorg niet betalen? De gemeente Venray verstrekt vanaf 1 januari 2021 aan mensen met een laag inkomen en langdurig hoge zorgkosten een tegemoetkoming van € 150,00 per persoon per jaar. Deze tegemoetkoming is bedoeld voor de extra kosten die u heeft door bijvoorbeeld een chronische ziekte of handicap.

Gemeente Venray - Schakelplein - Wmo

Neemt u telefonisch contact op? Kies dan voor '1' in het menu.

Telefoonnummer
0478 52 33 33

Gemeente Venray - tegemoetkoming eigen risico zorgverzekering

CAK

Website
www.hetcak.nl

Telefoonnummer
0800 19 25

Per Saldo

Postadres
Postbus 19161
3501 DD Utrecht

Website
www.pgb.nl

Rijksoverheid - verschil pgb en zorg in natura

Rijksoverheid - Wmo

Sociale Verzekeringsbank - pgb

Website
www.svb.nl/pgb


In een zorgplan staan afspraken over uw zorg en ondersteuning. U heeft een zorgplan als u een persoonsgebonden budget (pgb) of Wmo-ondersteuning krijgt.

U maakt het zorgplan samen met de organisatie die de zorg geeft. In het plan staan bijvoorbeeld afspraken over:

  • wat u zelf wilt doen
  • waar u hulp bij wilt
  • welke zorg u krijgt
  • van wie u zorg krijgt
  • op welke tijden u zorg krijgt

Het zorgplan is onderdeel van uw zorgdossier. De zorgorganisatie zet in dit dossier alle informatie die voor uw zorg belangrijk is. Zoals uw medicijnen en de gegevens van uw artsen.


Het zorgplan moet altijd passen bij uw wensen en situatie. Met de zorgorganisatie bespreekt u regelmatig of de afspraken nog aansluiten. Als u samen nieuwe afspraken maakt, komen die in het zorgplan.

U mag altijd uw zorgplan bekijken en vragen om aanpassingen.


Vraag hulp aan vrienden, familie of kennissen.

Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Dan kunt u hulp krijgen van een professionele cliëntondersteuner. De hulp van een cliëntondersteuner is gratis en onafhankelijk.

De cliëntondersteuner helpt u met:

  • uitzoeken wat de juiste zorg of ondersteuning voor u is
  • in contact komen met de juiste organisaties
  • aanvragen van de juiste zorg of ondersteuning
  • de administratie die nodig is voor de zorg of ondersteuning

Is die hulp niet genoeg? Schakel dan een mantelzorgmakelaar in. U vindt een mantelzorgmakelaar op de website van de Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars. Een mantelzorgmakelaar is niet gratis. Misschien vergoedt uw zorgverzekering de kosten. Vraag ernaar bij uw zorgverzekeraar.

MEE helpt alle inwoners van Venray met het vinden van zorg en ondersteuning. Kijk op hun website voor meer informatie. Of vraag ernaar bij het wijkteam. Een ouderenadviseur kan ook uw cliëntondersteuner zijn. Een ouderenadviseur vindt u bij de Centrale van Ouderenverenigingen.

Centrale van Ouderenverenigingen - ouderenadviseurs

MEE De Meent Groep

MEE helpt alle inwoners van Venray met het vinden van zorg en ondersteuning. MEE denkt altijd vanuit uw belang en is onafhankelijk van zorgaanbieders.

U kunt bij MEE terecht voor vragen en problemen op het gebied van:

  • opvoeding en ontwikkelig
  • leren
  • werken
  • samenleven
  • wonen
  • geldzaken
  • regelgeving

Wijkteam Brukske

Wijkteam Kerkdorpen

Wijkteam Landweert

Wijkteam Veltum

Wijkteam Venray

Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars (BMZM)

Website
www.bmzm.nl

E-mailadres
info@bmzm.nl

Telefoonnummer
085 21 00 630

Nationale ombudsman - cliëntondersteuning

Regelhulp - cliëntondersteuning


U maakt bezwaar als u het niet eens bent met een besluit van bijvoorbeeld:

  • gemeente
  • Rijksoverheid
  • UWV
  • Sociale Verzekeringsbank
  • schuldhulpverlener

Een besluit kan gaan over zorg die u heeft aangevraagd of over geld. Een besluit ontvangt u altijd in een brief. In de brief staat ook hoe u bezwaar maakt. Of kijk op de website van de organisatie.

Zorg ervoor dat u op tijd bezwaar maakt. In de brief met het besluit staat hoeveel tijd u heeft om bezwaar te maken.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat het beste is voor u. Vraag ernaar bij MEE Venray of het wijkteam. Een ouderenadviseur kan ook uw cliëntondersteuner zijn. Een ouderenadviseur vindt u bij de Centrale van Ouderenverenigingen.

Of ga langs bij het Sociaal juridisch spreekuur in de Bibliotheek Venray.

U kunt ook rechtshulp vragen aan het Juridisch Loket. Kijk op de website voor voorbeeldbrieven of neem contact op.

Kijk voor meer informatie ook op de website van de Nationale Ombudsman. 


Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.

  • Ga eerst in gesprek met de organisatie waar u een klacht over heeft. Zoek samen naar een oplossing.
  • Komt er geen oplossing, dien dan een klacht in. Kijk op de website van de organisatie hoe dat moet. Of vraag het aan een medewerker.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.

Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.

Cliëntondersteuning vindt u bij MEE, of bij een ouderenadviseur van de Centrale van Ouderenverenigingen.

Centrale van Ouderenverenigingen - ouderenadviseurs

MEE De Meent Groep

MEE helpt alle inwoners van Venray met het vinden van zorg en ondersteuning. MEE denkt altijd vanuit uw belang en is onafhankelijk van zorgaanbieders.

U kunt bij MEE terecht voor vragen en problemen op het gebied van:

  • opvoeding en ontwikkelig
  • leren
  • werken
  • samenleven
  • wonen
  • geldzaken
  • regelgeving

Nationale Ombudsman

Postadres
Postbus 93122
2509 AC Den Haag

Telefoonnummer
0800 33 55 555